Munafaktaa

Koko

Munien koko riippuu kanojen iästä. Nuori kana munii pienemmän munan kun vanhempi kana munii isomman munan. Koska kalsiumin määrä munissa useimmiten on sama kuori on ohkaisempi isossa munassa.

 

GI

Tänään  glykeeminen indeksi on tuttu käsite ja yksi parhaimmista elintarvikkeista glykeemisestä perspektiivistä on muna!

 

Kuorinta

Kuorinta helpottuu jos muna jäähdytetään heti keittämisen jälkeen. Tuoreet munat ovat vaikeampia kuoria.

Keittää munia

Pehmeät munat keitetään 3 minuuttia ja puolikovat n. 5 minuuttia. Kovaksi keitetty muna keitetään n. 8-10 min. Aika aletaan laskea siitä kun ensimmäinen kupla näkyy kattilassa. Täytyy myös ottaa huomioon munien koko sekä vesimäärän aikaa lasketessa. Iso muna tarvii pidemmän ajan valmistua kun pieni muna. Muista upottaa munat kylmään veteen, jos ne upotetaan kiehuvaan veteen ne halkeaa.

Voi tarkistaa jos muna on keitetty pyörittämällä sitä pöydällä. Keitetty muna pyörii nopeasti, raaka muna pysähtyy.

 

Laatu

Tarkistakseen jos muna on tuore sen voi laittaa lasilliseen vettä. Tuoreet munat makaavat pohjalla ja hyvin vanhat munat seisovat tylppä pää ylöspäin. Jos muna kelluu sen pitää heittää.  Tuoreuden voi myös tarkistaa kun munan rikkoaa. Jos muna on tuore keltuainen on korkea, valkuainen kirkas, sitkeä ja paksu keltuaisen ympärillä, sivuilla se on eneämmän juoksevaa.

Hyvä muna pysyy tuoreena yli kuukauden parasta ennen päiväyksen jälkeen jos se säilytetään kylmässä.

 

Väri

Munan väri riippuu siitä mihin kanaheimoon kana kuuluu. Ruskeat kanat munii yleensä ruskeita munia ja valkoiset kanat yleensä valkoisia munia. Koska munien muut ominaisuudet eivät mitenkään johdu väristä valkoiset ja ruskeat munat ovat sisällöstään vastaavanlaiset.

       

 

 

Munat ovat luonnon vitamiinipilleri ja sisältää kaiken ravinnon joka pieni poikanen vaatii. C-vitamiini on ainoa ravintoaine mitä munassa ei ole.
Muna sisältää n. 88 kcal(360 kJ). Valkuainen munassa painaa n.40 gr & keltuainen n. 20 gr.
Energiaa 360 kJ
Proteiinaa (tarvitaan solujen rakentamista varten) 7,5 g
Rasvaa (antaa energiaa)    6,06 g
A-vitamiini (hyvä näölle, kasvulle ja vastustuskyvylle) 0,13 mg
D-vitamiini (Rakentaa kalsiumin kanssa luustoa ja hampaita) 0,84 mg
E-vitamiini (suojelee sydän ja verisuonitauteja vastaan) 1,1 mg
B1-vitamiini (hyvä hermostolle)    0,04 mg
B2-vitamiini (hyvä iholle & ja vastustuskyvylle) 0,27 mg
B6-vitamiini (hyvä iholle) 0,07 mg
Kalsium mineraali (rakentaa luustoa) 30 mg
Seleeni (suojaa kehoa oxidointia vastaan, ehkäisee sydän ja
verisuonitauteja sekä syöpää)
14,40 mg
Zinkki (avustaa melkein 100 eri kehon toiminnassa) 0,18 mg
Rautaa (parantaa veren kykyä kuljettaa happea)    1,14 mg
Kolesteroli* (On tärkeä soluseinien rakentamisessa) 250 mg

*Keho tarvitsee kolesterolia mm. soluseinien rakentamisessa, tiettyjen hormoonien takia sekä D-vitamiinia. Tämän takia keho tuottaa itse kolesterolia ja terveet ihmiset säännöstelee tasoa automaattisesti riippuen siitä mitä ruoan mukana tulee.

Mutta hyvän ja huonon kolesterolin täytyy erottaa koska huono kolesteroli aiheuttaa verisuoniongelmia kun taas hyvä kolesteroli poistaa huonon. Tässä elämäntyylillä ja rasvan laatu on tärkeä faktori. Tyydyttynyt kova rasva ( jota löytyy mm. sipsistä) vaikuttaa negatiivisesti. Tyydyttämätön pehmeä rasva ( jota on mm. oliiviöljyssä) vaikuttaa positiivisesti. Muna sisältää eniten tyydyttämätöntä rasvaa joka luo hyvää kolesterolia.. Tämä tarkoittaa että jos syö munan päivässä tämä voi vaikuttaa positiivisesti oman terveyden kannalta!

Munafaktaa

Tuotanto

Merkintä